A sikerhez vezető út kudarcokkal van kikövezve

A sikerhez vezető út kudarcokkal van kikövezve

Áprilisban jelent meg a leggazdagabb magyarok listája. Az első tízben két, IT technológiai szektorban tevékenykedő cég is található. Mellettük számos magyar alapítású cég is sikert-sikerre halmoz. Vajon mi lehet a sikerük kulcsa?
Az elmúlt pár évben sorra jelentek meg olyan magyar vállalkozások, melyekre egyre jobban odafigyelt a nemzetközi üzleti világ. A legtöbben kis garázscégként indultak, manapság – a válság ellenére is – jól prosperáló cégekké váltak. A LogMeIn, a Ustream, a Prezi, a Docler vagy a Leonar3Do a megvalósított ötleteikkel hatalmas sikereket értek el. A piacon már bebizonyították, hogy megvalósított termékeiknek van létjogosultsága.
 
Mégis ma Magyarországon száz start-up ötletből alig kettő-három képes kilépni a nemzetközi szintérre és jelentős piaci eredményeket elérni. Egy kezdő vállalkozás beindítása sok lemondással jár. Hosszú hónapokig, esetleg egy-két évig kell keményen dolgozni ahhoz, hogy sikerre vihessük termékünket. Sokszor egy lapra kell feltenni mindent. A kudarc nem állhat utunkba: a probléma azért van, hogy megoldjuk azt. Ha viszont sikeresek tudunk lenni, akkor óriási lehetőségek nyílhatnak meg előttünk.
 
Létezik titkos recept a sikerre?
Természetesen nem. De léteznek bizonyos íratlan szabályok, melyeket ha betartunk, akkor sikerre vihetjük vállalkozásunkat. Következzen a start-upok "képzeletbeli" tíz parancsolata:
 
1.
Jó ötlet
Start-up indításhoz kell egy jó ötlet. Olyan ötletre van szükség, amiben elsők lehetünk. Ha megtaláltuk, akkor piac és versenytárselemzést kell végrehajtanunk. Utána kell keresni interneten, ismerőseink körében – mert lehet, hogy valaki, valami hasonlót már készített a világ egy másik szegletében. (Természetesen a mi ötletünk ettől még lehet jobb és előremutatóbb.)
2.
Csapatmunka
Minarik Ede is megmondta: „Kell egy csapat!” Rohanó világban élünk. Ha egyedül kezdünk neki a munkának nagy valószínűséggel mások – akik többedmagukkal dolgoznak együtt – lehagynak minket.
3.
Prototípus
Az ötletből egy működőképes prototípust kell gyártanunk. Először a szűkebb ismeretségi körben, majd tágabb környezetünkben teszteltethetjük.
4.
Üzleti modell és üzleti terv
Az egyik legfontosabb pont. A magyar start-upok legnagyobb része nem vagy nehezen tudja megfogalmazni, hogy termékét milyen értékesítési stratégiával szeretné eladni. És hogy ki a célközönség. Sokan a technológiai ötletet tartják fontosabbnak és csak később a bevezetés során szembesülnek avval, hogy honnan származik majd a bevétel.
5.
Ne félj változtatni!
Bármikor a project során, ha a termékben vagy az üzleti tervben változtatni kell, akkor azt azonnal tegyük meg.
6.
Mentorok
Kellenek olyan emberek, akiktől szakmailag tanulhat az ember.
7.
Szakmai támogatók
Nem nekünk kell mindent megoldani – mi a főproblémára koncentráljunk. Minden egyéb (például műszaki megoldásokra) keressünk támogatókat.
8.
Befektetők
Ez az egyik legnehezebb része. A prototípust szakmai konferenciákon bemutathatjuk, az ottani felvonuló befektetők – ha tényleg olyan jó a termékünk – úgyis meg fognak találni minket.
9.
Világpiac
A hazai piac kicsi. Ez van, evvel túl sokat nem lehet kezdeni. Ezért kezdetektől fogva, olyan termékkel kell előállni, amit a világ bármelyik részén használhatnak. Ha pedig már befektetőt is találtunk, akkor érdemes külföldről építkezve meghódítani a nemzetközi piacot.
10.
Csipetnyi szerencse
Lehet a legjobb ötletünk a világon, ha még a termékünk megjelenése előtt, valaki ugyanazt szintén létrehozza.
 
LogMeIn
Anka Márton a LogMeIn nevű céget 2003-ban alapította. A rendszer a mai világban nélkülözhetetlen felügyeleti és távvezérlési szolgáltatást nyújt magánszemélyeknek illetve vállalkozásoknak. Világszerte közel 150 millió eszközön használják jelenleg is. Segítségével gyorsan, egyszerűen és biztonságosan kapcsolódhat otthoni vagy céges gépéhez (legyen az akár Macintosh vagy PC alapú), szerverekhez, okostelefonokhoz. Jelenleg a LogMeIn-nek közel 20 millió regisztrált felhasználója létezik. A cég székhelye Woburn (Massachusetts, USA), de irodái megtalálhatóak Ausztráliában, Magyarországon, Indiában, Japánban, Hollandiában és az Egyesült Királyságban is.

 

 

 
 
Docler
Gattyán György a Docler cégcsoport vezetője és a vállalatcsoportban szereplő számos cég tulajdonosa. Sikerét a világ egyik legnépszerűbb online erotikus video chat oldalával – a LiveJasmin.com – kialakításával érte el. Az amerikai alexa.com – az internet forgalmát figyelő független site - alapján a hatvanadik leglátogatottabb oldal a világon. Olyan nagy site-okat előz meg, mint a CNN (67.) vagy például az AOL (74.). A 2008-as évtől vált több cégé a társaság, illetve holdingba szerveződött. Azóta foglalkoznak web fejlesztéssel, számítógépes játékkészítéssel, internet szolgáltatással, szerverpark üzemeltetéssel. A 2011-ben létrehozott Docler Investments Kft. pedig a cégcsoporton belüli kockázati tőkebefektetéssel és felvásárlásokkal foglalkozik.
 
 

 

 

 

 
Prezi
 
Árvai Péter által alapított cég valódi magyar sikertörténet. Az alkalmazás (egy zoomoláson alapuló online prezentációs eszköz) ötletgazdája Somlai-Fischer Ádám, aki még a 2000-es évek elején hozta létre a ZUI-t (Zooming User Interface). A prototípus kialakításába segített be Halácsy Péter informatikus illetve Árvai Péter, aki Svédországból települt haza a start-up kedvéért. Ők is szerény körülmények között indították a vállalkozást, a három alapító egy hatodik kerületi egyszobás irodában kezdte meg a működését. 2008-ban kapták meg az első befektetői pénzt, ekkor költözhettek nagyobb irodába. Azóta sikert sikerre halmoznak. Károly körúton található kétszintes irodájuk, ahol ötvennél több ember dolgozik. 2011 év végén pedig az amerikai Accel Partners befektetőcég jelentette be, hogy 3,2 milliárd forintot invesztál a Prezibe. (Az Accel olyan ismert cégek befektetője, mint a Facebook, a Dropbox, a Groupon, vagy az Angry Birds).

 

 

 

 

Ustream
A céget 2007-ben alapította az amerikai John Ham, Brad Hunstable illetve Magyarországról dr. Fehér Gyula. Az alkalmazást elsősorban az amerikai hadseregnek szánták, hogy a távolban szolgáló katonák lényegesen könnyebben tudjanak a családjukkal kommunikálni. Ma már a világ minden pontján használják a terméküket. A szoftverrel bárki készíthet ingyen online-TV-t, nem kell hozzá más csak egy webkamera és internet kapcsolat. Az okostelefonok világában pedig hatalmas sikert értek el, hiszen olyan helyekről, eseményekről kaphatunk tudósítást, ahol nincsenek ott a nagy tévés cégek. (Így történt az egyiptomi zavargásokban, vagy az iráni rendbontásokban).
 
 
 
 
 

(A cikk az egyik évvégi vizsgafeladatom volt az SMA-ban.)