A sikerhez vezető út kudarcokkal van kikövezve
A sikerhez vezető út kudarcokkal van kikövezve
2012. augusztus 14.
Áprilisban jelent meg a leggazdagabb magyarok listája. Az első tízben két, IT technológiai szektorban tevékenykedő cég is található. Mellettük számos magyar alapítású cég is sikert-sikerre halmoz. Vajon mi lehet a sikerük kulcsa?

Az elmúlt pár évben sorra jelentek meg olyan magyar vállalkozások, melyekre egyre jobban odafigyelt a nemzetközi üzleti világ. A legtöbben kis garázscégként indultak, manapság – a válság ellenére is – jól prosperáló cégekké váltak. A LogMeIn, a Ustream, a Prezi, a Docler vagy a Leonar3Do a megvalósított ötleteikkel hatalmas sikereket értek el. A piacon már bebizonyították, hogy megvalósított termékeiknek van létjogosultsága.
Mégis ma Magyarországon száz start-up ötletből alig kettő-három képes kilépni a nemzetközi szintérre és jelentős piaci eredményeket elérni. Egy kezdő vállalkozás beindítása sok lemondással jár. Hosszú hónapokig, esetleg egy-két évig kell keményen dolgozni ahhoz, hogy sikerre vihessük termékünket. Sokszor egy lapra kell feltenni mindent. A kudarc nem állhat utunkba: a probléma azért van, hogy megoldjuk azt. Ha viszont sikeresek tudunk lenni, akkor óriási lehetőségek nyílhatnak meg előttünk.
Létezik titkos recept a sikerre?
Természetesen nem. De léteznek bizonyos íratlan szabályok, melyeket ha betartunk, akkor sikerre vihetjük vállalkozásunkat. Következzen a start-upok "képzeletbeli" tíz parancsolata:
1.
|
Jó ötlet
|
Start-up indításhoz kell egy jó ötlet. Olyan ötletre van szükség, amiben elsők lehetünk. Ha megtaláltuk, akkor piac és versenytárselemzést kell végrehajtanunk. Utána kell keresni interneten, ismerőseink körében – mert lehet, hogy valaki, valami hasonlót már készített a világ egy másik szegletében. (Természetesen a mi ötletünk ettől még lehet jobb és előremutatóbb.)
|
2.
|
Csapatmunka
|
Minarik Ede is megmondta: „Kell egy csapat!” Rohanó világban élünk. Ha egyedül kezdünk neki a munkának nagy valószínűséggel mások – akik többedmagukkal dolgoznak együtt – lehagynak minket.
|
3.
|
Prototípus
|
Az ötletből egy működőképes prototípust kell gyártanunk. Először a szűkebb ismeretségi körben, majd tágabb környezetünkben teszteltethetjük.
|
4.
|
Üzleti modell és üzleti terv
|
Az egyik legfontosabb pont. A magyar start-upok legnagyobb része nem vagy nehezen tudja megfogalmazni, hogy termékét milyen értékesítési stratégiával szeretné eladni. És hogy ki a célközönség. Sokan a technológiai ötletet tartják fontosabbnak és csak később a bevezetés során szembesülnek avval, hogy honnan származik majd a bevétel.
|
5.
|
Ne félj változtatni!
|
Bármikor a project során, ha a termékben vagy az üzleti tervben változtatni kell, akkor azt azonnal tegyük meg.
|
6.
|
Mentorok
|
Kellenek olyan emberek, akiktől szakmailag tanulhat az ember.
|
7.
|
Szakmai támogatók
|
Nem nekünk kell mindent megoldani – mi a főproblémára koncentráljunk. Minden egyéb (például műszaki megoldásokra) keressünk támogatókat.
|
8.
|
Befektetők
|
Ez az egyik legnehezebb része. A prototípust szakmai konferenciákon bemutathatjuk, az ottani felvonuló befektetők – ha tényleg olyan jó a termékünk – úgyis meg fognak találni minket.
|
9.
|
Világpiac
|
A hazai piac kicsi. Ez van, evvel túl sokat nem lehet kezdeni. Ezért kezdetektől fogva, olyan termékkel kell előállni, amit a világ bármelyik részén használhatnak. Ha pedig már befektetőt is találtunk, akkor érdemes külföldről építkezve meghódítani a nemzetközi piacot.
|
10.
|
Csipetnyi szerencse
|
Lehet a legjobb ötletünk a világon, ha még a termékünk megjelenése előtt, valaki ugyanazt szintén létrehozza.
|
LogMeIn

Docler

Prezi

Ustream

(A cikk az egyik évvégi vizsgafeladatom volt az SMA-ban.)