A bulvár, az eladható termék

A bulvár, az eladható termék

Érdekes véleményütköztetést olvastam a Facebook-on neves újságíróktól: Zöldi László és Király Zoltán kelnek birokra a bulvár újságírással kapcsolatban. Előbbi inkább megvédi, utóbbi negatív véleményét hangoztatja. Az online "adok-kapok” után ténylegesen felmerül az emberben: Kell-e egyáltalán nekünk bulvár újságírás? Mindkét író által leírt vélekedéssel egyetértek, mégis Király Zoltán érvei erősebbek számomra.

A bulvárnak a lényege, hogy röviden, tömören és közérthetően tálalja az írásokat az olvasó elé. A cikkek megfogalmazása nyelvtanilag egyszerűbb, így a közembernek és az alacsonyabb iskolázottságú rétegnek jobban eladható sajtótermék. A bulvár főereje az érzelmi ráhatásban rejlik. Az emberek kíváncsiak, szenzációra éhesek, irigyek, s nagyon sokszor vágynak a szerencsétlenségről, balesetekről, katasztrófákról szóló hírekre. Mindezt teszik annak ellenére, hogy hangoztatják: "még a híradóból is vér folyik". A kíváncsiság sokkalta erősebb, mint a pillanatnyi cselekedet: a vacsora asztaltól befut, ha érdekes hírt hall, vagy megveszi az újságos standon lévő bulvár terméket, ha annak a címlapján eléggé figyelemfelkeltő kép/cím szerepel. (Új magyarban: „szaftos”)

A mai bulvár leginkább a médiában felépített celebekre, hírességekre épít. Tipikus hétköznapi megjelenése ennek, a senki nem nézi, de mégis hallott róla történet. Sokan sok helyen a minőségi bulvár újságírással mentenék meg a mai médiát. De vajon megmenthető? Meg kell egyáltalán menteni? Van létjogosultsága a minőségi bulvárnak? Még mielőtt megválaszolnám a kérdést, nézzünk szembe néhány megkerülhetetlen ténnyel:
  • Manapság a világban és idehaza is a sajtó (nyomtatott és online) hatalmas változások előtt áll. A gazdasági recesszióval küzdd mindenki, egyre kevesebb hirdető van, épp ezért egyre nehezebb fenntartani a sajtótermékeket.
  • A kiadó egy gazdasági társaság, aki nyereségre törekszik. Ma a legjobban eladható sajtótermék a bulvár. A legolcsóbb és a legnagyobb tömegeket éri el.
  • A fogyasztó egyre kevesebbet szeretne olvasni. (Tegyük gyorsan hozzá: sajnos) Legyenek a cikk mellett sok kép. Könnyen emészthető, érthető formában.
  • Mindenki szeretne egy kicsit celeb vagy híres lenni. Sokan már a cikkek elolvasásával, úgy érzik, beférkőztek azon a bizonyos kulcslyukon.
  • A nagy médiák "láthatatlanul" is összekapcsolódnak: a TV műsorok hivatkoznak a bulvár médiára és vica-versa. Nem kell nagyon messzire mennünk: az RTL Klub VV műsor szériája valósággal témát ad/gerjeszt a napi bulvársajtónak.

A mai bulvár túlment egy olyan ponton, ami - személyes véleményem szerint - visszafordíthatatlan. Egy kicsit az informatika világához hasonlítanám. Időnként bizonyos dolgok elavulnak, jönnek újak és a régieket kiütik a nyeregből. Tíz-tizenkét évvel ezelőtt mindenki PDA-t szeretett volna, ma az okostelefonok idejét éljük, bárhol bármikor információt kaphatok a világ történéseiről. Ugyanígy a mai bulvár győzedelmeskedett a minőségi bulváríráson (és a normál újságíráson!). Esélye sincs egy minőségi bulvárnak ma a piacon. Nem vennék meg az emberek, mert nem lennének kíváncsiak rá. Hozzászoktatták már őket az igénytelenebb (bocs, szerzői vélemény) műfajú bulvárhoz. S vajon tényleg ez kell-e több százezer magányos idős embernek a magyar piacon? – dobom vissza az online kérdést Zöldi Lászlónak. Szerintem nem. Ha lenne egy varázspálcám és a „Hókuszpók” varázsszó kiejtése után az összes bulvár lap hirtelenjében átfordulna minőségibb bulvárba (eltűnnének a celebek, a „kilátszott a bugyija” fotók, a „félig kitalált” sztorik, stb), akkor is megvennék az emberek. Meg merem kockáztatni, ha drágább lenne pár tíz forinttal, még akkor is.

Szóval a fentebbi kérdésemre a válasz az, hogy nem. Nem menthető meg – de nem is kell. Aki meg akarja venni, úgyis megfogja, akit pedig nem érdekel, továbbiakban sem fogja megvenni. S hogy van létjogosultsága a minőségi újságírásnak? Igazából egy rést látok a média piacon, és ez nem más mint az újmédia. Talán ott elérhetőek lesznek idővel a mai fiatalok, olyan új termékkel, melyek a minőségibb bulvárt célozzák meg. A platformok pont tökéletesek lesznek rá kicsiny méretük miatt.